Tietolähteet

Kouluttajan työvälineitä ovat oman persoonan, ihmissuhdetaitojen ja esiintymistaidon lisäksi tiedon lähteet, sillä kouluttajaa ei tulla kuulemaan viihtymistarkoituksessa kuten stand-up -koomikkoa. Kouluttajalta odotetaan, että hän sekä välittää uutta tietoa että tietää, mistä uutta tietoa tarvittaessa saadaan.

Kouluttajana kehittymistä tukee perehtyminen erilaisiin tiedonhankintatapoihin ja tietolähteiden monipuolinen hyödyntäminen.

Tässä joitakin vinkkejä, joista pääset alkuun.

Oma itse

Omat kokemukset ja havainnot ovat tärkeä tietolähde. Kun tarkkailet, miten oma oppimisesi tapahtuu, saat tärkeää tietoa siitä, miten sama prosessi muillakin etenee. Omakohtaiset kokemukset tarjoavat myös parasta mahdollista havainnollistamisaineistoa. Jos yrität selittää, miten uutta asiaa kannattaa parhaiten lähestyä, voit verrata sitä johonkin yleiseen kokemukseen, josta kuulijakuntasi on tietoinen. "Tämän opettelu tuntui itsestäni samalta kuin pyörällä ajamisen opettelu lapsena…" "Tiedonhaku täältä muistuttaa puhelinluettelon selaamista…" Vertauksia, havainnollistavia esityksiä ja esimerkkejä löydät joka päivä ympäriltäsi. Käytä niitä, sillä omasta kokemuksesta puhuminen tekee sanottavasi eletyn ja omakohtaisen oloiseksi verrattuna siteerauksiin ja yleisiin kliseisiin, kuten: "Amerikkalaisten tutkijoiden mukaan…"

Oppimisen ympäristöt

Tila, jossa olette on ilmaista oppimateriaalia kouluttajalle. Käytä se ihmeessä hyväksesi. Milloin voit itse valita, mitä tilaa käytätte, kannattaa miettiä, millainen tila tukee sanottavaasi parhaiten. Jos puhut puista, vie oppimistilanne metsään. Jos ryhmä on pieni (n. 25 henkilöä tai alle) käytössäsi on myös mahdollisuus lähteä ryhmän kanssa liikkeelle. Antiikin filosofit opettivat kävellessään, mikäpä estäisi sinuakin tekemästä niin. Voitte vaikkapa kääntyä ympäri ja kävellä saman reitin takaisinpäin siten, että menomatkalla pohditte asioita yhdestä näkövinkkelistä ja takaisin tullessa toisesta. Kouluttajana voit myös muokata koulutustilaanne tilaisuuden aikana. Sinitarran, fläppipapereiden ja julisteiden avulla voitte ryhmän kanssa tehdä näkyväksi sen, miten oppimisenne edistyminen muuttaa tilaa ympäriltänne.

Osanottajat

Koulutettavasi ovat aikuisia ihmisiä. Heidän sisällään on valtava määrä tietoa, taitoa, havaintoja, päättelykykyä, ongelmanratkaisutaitoja… Jos koulutustilaisuuden osanottajille tarjotaan tilaisuus käyttää näitä resurssejaan, he yleensä innostuvat ja haluavat näyttääkin, miten fiksuja ovat. Jos taas kurssilaisten odotetaan istuvan tyhminä paikoillaan ja kuuntelevan, he pian sulautuvat annettuun rooliin.

Voit pyytää osanottajilta esimerkkejä kokemuksista jonkin ilmiön suhteen. Voit kysyä, onko heillä havaintoja jostakin asiasta. Voit tarjota vihjeitä ja kannustaa heitä tekemään niiden pohjalta omia johtopäätöksiä. Voit esittää heille uuden asian oppimisongelman muodossa. Voit kysyä, millaisia ratkaisuja johonkin ongelmaan he itse tietävät…

Eräitä muita tietolähteitä

Monet tietokannat, joista tietoa pystyy hakemaan, ovat nykyään vapaasti verkossa kaikkien koneen ja selaimen omistavien käytettävissä. Tosin tietokannoista löytyy useimmissa tapauksissa lähinnä kirjan nimi ja ehkä tieto siitä, mistä kirja löytyy. Sen jälkeen kirja pitää vielä etsiä ja tieto käydä lukemassa.

Hyvää tiedonhankinta-apua saa tarvitessaan paikallisesta kirjastosta. Myös yliopistojen ja useimpien erityisoppilaitosten kirjastot palvelevat hyvin, jos vain älyää kääntyä niiden puoleen.

Kilauta kaverille - mieti, kuka parhaiten tietäisi käsiteltävästä asiasta ja kysy suoraan häneltä.

Kaikki tieto ei ole tekstinä kirjoissa, tieto voi olla muodoltaan myös kuvia, animaatiota tai videota. Internetistä on tullut erittäin merkittävä tietolähde, kun tietoverkkojen informaatiota on koottu erilaisille www-sivuille.