Kouluttajan eka kerta

7. Joku yleisöstä esittää kysymyksen, johon et osaa vastata. Mitä teet?

Tarkistat, että olet ymmärtänyt kysymyksen oikein.

Vastaat ettet tiedä.

Koitat teeskennellä, ettet kuullut kysymystä.

Kysyt,tietääkö joku osanottajista vastauksen.

Selität jotakin epäselvää ja koetat mennä kiireesti asiassa eteenpäin.

Onko niin, ettet tiedä vastausta, vai onko kysymys esitetty niin, ettet ymmärtänyt, mitä sinulta kysyttiin. Hyvä tapa on varmistaa, että olet ymmärtänyt kysymyksen oikein. Voit esimerkiksi toistaa kysymyksen omin sanoin. "Kysyit siis, kuuluuko palaverin puheenjohtajan velvollisuuksiin…"

Tilaisuuden kouluttajana tehtäväsi on antaa osanottajille se tieto, joka sinulla on. Et ole kaikkitietävä eikä sinulta sellaista odotetakaan. Hyvä kouluttaja tuntee vastuunsa ja myöntää osanottajille tietämyksensä rajat, milloin ne vastaan tulevat.

Aikuiskoulutuksessa on se hyvä puoli, että osanottajat ovat vähintään yhtä fiksuja kuin sinäkin. Joku osanottajista saattaa tietää vastauksen kysyttyyn kysymykseen. Asia kannattaa tarkistaa ennen kuin julistat tapauksen ratkaisemattomaksi.

Jos kysymys kiinnostaa poikkeuksellisen paljon ja huomaat, että ihmiset oikeasti kaipaavat tätä vastausta, voitte yrittää keskustelemalla keksiä ongelmaan ratkaisun. Voit myös luvata, että yrität etsiä vastauksen ja toimittaa tiedon seuraavaan jäseniltaan / yhdistyksen lehden seuraavaan numeroon / yhdistyksen kotisivuille.

Siirry nyt kohtaan 8.

Tilaisuuden osanottajat ovat älykkäitä, aikuisia ihmisiä niin kuin sinäkin. Osanottajien tiedontarvetta ei pidä vähätellä teeskentelemällä, ettei sitä ole olemassa. Olemattoman osaamisen teeskenteleminen ympäripyöreiden selitysten avulla taas ei anna vakuuttavaa kuvaa asiantuntemuksestasi. Todellinen asiantuntija tunnustaa, milloin ei tiedä jotakin.

Siirry nyt kohtaan 8.