Kouluttajan eka kerta

6. Seisot yleisön edessä puhumassa ja huomaat, että alkuahdistus onkin hävinnyt jonnekin. Tilanne on hallinnassasi ja lisäksi kuulijatkin vaikuttavat hyvin kiinnostuneilta siitä, mitä sanot. Kasvattaaksesi kuulijoiden innostusta entisestään kysyt:

Onko jollakulla tarjota esimerkkejä asiasta?

Kuuluuko tämä?

Jokainen työelämässä tai järjestötoiminnassa mukana oleva pystyy tarvittaessa kertomaan esimerkkejä sekä hyvin että huonosti sujuneista palavereista. Yleisön joukosta alkaa itse asiassa putkahdella toinen toistaan hauskempia esimerkkejä kummallisten esimiesten tai työtoverien kokoustoilailuista. Voit kysyä, mitä mieltä muut ovat kerrotuista esimerkeistä ja näin houkutella esiin keskustelua siitä, miten kokouskäytännöt vaikuttavat hyvässä ja pahassa ilmapiiriin työpaikalla. Näin vahvistat osanottajien uskoa siihen, että opiskelemanne asia on tärkeä ja sitä kannattaa opetella.

Kaikilla on hauskaa ja alatte tuntea yhteenkuuluvuutta. Pian saat varoa, ettei koko loppuaika hupene näiden hauskojen tarinoiden kertomiseen. Ilmoita, että teidän täytyy mennä asiassa eteenpäin. Voit myös tarttua johonkin yksityiskohtaan viimeisimmässä esimerkkitapauksessa ja lähteä viemään juttua siitä takaisin raiteilleen: "Tämä viimeisin esimerkki havainnollisti todella hyvin asiaa, josta ajattelinkin jatkaa seuraavaksi…"

Tilaisuus sujuu nyt niin hyvin, että voit siirtyä suoraan kohtaan 8.

Kuuluuko puheeni, on yksinkertainen kysymys, johon on helppo vastata. Sillä on helppo aloittaa keskustelu ja vuorovaikutus osanottajien kanssa. Muita kysymyksiä, joilla avata vuorovaikutus osanottajien kanssa, ovat mm: puhunko liian nopeasti, onko sinulle koskaan tapahtunut vastaavaa... Kun ihmiset saavat suunsa auki, he voivat samalla kysellä lisää ja pääsette keskustelun alkuun. Pikkuhiljaa syntyy tunne, että olette samalla aaltopituudella ja ymmärrätte, mistä opetettavassa asiassa on kyse.

Siirry nyt kohtaan 7.