Kouluttajan eka kerta

3. Tee lista siitä, mitä aiheestasi tiedät tai mitä haluaisit muille osaamisestasi jakaa. Mieti paljonko sinulla on aikaa käytettävissäsi. Onko sitä 45 minuuttia, tunti vai puolitoista? Valitse tärkein asia, jonka haluaisit kuulijoidesi ymmärtävän. Mikä olisi paras tapa lähestyä sitä?

Luoda ensin yleiskuva asiasta ja edetä sitten yksityiskohtiin.

Keksiä sellainen avainkysymys, johon vastaus on se, mitä haluat ihmisille ydinasiastasi kertoa.

Houkutella kuulijasi kiinnostumaan asiasta, josta heille seuraavaksi kerrot.

Jos ihminen saadaan kiinnostuman opittavasta asiasta, hän saa hyvän syyn kuunnella tarkkaavaisesti, pohtia sitä mitä sanot ja painaa sen mieleensä myöhempää käyttöä varten. Siksi motivointi on aina hyvä tapa aloittaa esitys. Voit motivoida kuulijoitasi myös osoittamalla, mitä vaikutuksia tarjoamallasi tiedolla on kuulijoiden elävässä elämässä: "Oletko koskaan ollut todella surkeasti sujuneessa kokouksessa…?"

On myös hyödyllistä tarjota aluksi kokonaiskuva, jonka yksityiskohtia siirryt sitten käsittelemään, koska yksityiskohdat muistaa ja ymmärtää paremmin, jos tietää mihin suurempaan kokonaisuuteen ne liittyvät.

Ihmiset myös oppivat ja muistavat asioita paremmin, jos he saavat itse keksiä ja oivaltaa, jonkin asian sen sijaan, että yrittäisivät oppia ulkoa jonkun toisen oivalluksia. Siksi on hyödyllistä esittää opittava asia siten, että tarjoat ihmisille kysymyksen, jota he voivat yrittää ratkaista. Kun annat heille vihjeitä siitä, miltä suunnalta ratkaisu esimerkiksi voisi löytyä, he voivat keksiä sen itse, jolloin syntyy omakohtaisia oivalluksia. Varaudu mielessäsi samalla siihen, että älykkäiden aikuisten oppijoiden kanssa joku osanottajista saattaakin keksiä esittämääsi oppimisongelmaan paremman ratkaisun kuin mitä sinulla itselläsi on tarjota. Jos näin käy, olet saanut aikaan parhaan opetustuloksen, mitä kukaan kouluttaja pystyy saamaan.

Siirry nyt kohtaan 4.