Markkinointikirje

Markkinointikirjeen peruskaava

  1. Herätä lukijan huomio: kirjeen avaamisen jälkeen ihminen päättää nopeasti (vain n. 8 sekuntia kestäneen silmäilyn jälkeen), lukeeko kirjeen tarkemmin vai ei. Sinun pitäisi ehtiä ennen sitä tarjota silmäilevälle lukijalle niin hyvä houkutin, että lukijassa herää kiinnostus kirjeen muuta sisältöä kohtaan. Lukija on saatava ajattelemaan: "Tämäpä kiinnostavaa, tämä koskettaa minua."
  2. Osoita lukijan tarve: kun olet saanut lukijan kiinnostumaan, kasvata tätä kiinnostusta. Houkuttele lukija tuntemaan, että tässä on asia, jolle todella pitäisi tehdä jotain.
  3. Täytä tarve: osoita, että sinulla on ratkaisu siihen, mitä pitäisi tehdä. Vakuuta lukijasi. Osoita, että juuri sinun tarjoamasi ratkaisu on hyvä.
  4. Kuvaile tarjoamaasi ratkaisua: kuvaile, niitä myönteisiä vaikutuksia, joita tarjoamallasi ratkaisulla on. Kerro, miten lukijan elämä muuttuu positiivisempaan suuntaan, jos hän noudattaa tarjoamaasi ratkaisua.
  5. Kannusta tekoihin eli toimintaan: innostus ilman kannustusta lopahtaa herkästi. Tee selkeä ja käytännöllinen ehdotus siitä, mihin toimenpiteeseen lukijan tulee ryhtyä nyt, kun tarjoamasi hyvä ratkaisu on hänen tiedossaan.