Kirjoita hyviä tekstejä järjestösi tarpeisiin

Jäsenkirje

Määrittele kenelle kirjoitat

Jokainen jäsenkirjeen lukija toivoo, että kirje herättäisi tunteen kuin se olisi kirjoitettu juuri hänelle ja hänen tarpeitaan ajatellen.

Jotta puhuttelisit lukijaa, tarvitset tietoa siitä, millainen lukijasi on ja mistä hän on kiinnostunut. Oletko ottanut esim. jäsenrekisterin tai jäsenkyselyn avulla selvää, millainen juuri tänä vuonna on järjestösi tyypillinen jäsen? Nainen vai mies? Minkä ikäinen? Mitä tekee työkseen? Millaisen työnantajan palveluksessa? Millaisessa elämäntilanteessa on? Missä asuu? Mitä arvostaa? Mitä odottaa jäsenyydeltään järjestössäsi?

Se ei ehkä ole tuntunut tarpeelliselta, sillä sinulla on tunne, että tiedät muutenkin. Olethan tavannut nämä jäsenet erilaisissa yhdistyksesi tapahtumissa. Mutta mistä tiedät, että juuri ne aktiiviset ihmiset, jotka tulevat tilaisuuksiinne, ovat tyypillisimpiä jäseniänne? Mitäpä, jos jäsenkirjeenne onkin sillä tavoin laadittu, että se houkuttelee tilaisuuksiinne ja mukaan aktiiviseen toimintaan vain tietynlaisia jäseniä?

Mitä enemmän luotettavaa tietoa sinulla on järjestösi jäsenkunnasta, sen tarkemmin osaat suunnitella sanottavasi niin, että se vastaa juuri heidän tarpeitaan. Kolmekymmentävuotias sosiaali- ja terveysalan ammatissa toimiva nainen kiinnostuu erilaisista asioista kuin viisikymmenvuotias teollisuuden palveluksessa toimiva mies. Järjestösi jäsenkunnan koostumuksesta riippuu, millaisia asioita jäsenkirjeen tulisi sisältää ja miten sen tulisi olla kirjoitettu.

Mieti, miten haluat viestisi vaikuttavan

Jos tekstilläsi olisi tunnevaikutus, millainen haluaisit, että se olisi? Haluatko herättää uteliaisuutta vai ihastusta? Haluatko innostaa vai herättää luottamusta? Jos tavoittelet kaikkea tätä, lopputulos on todennäköisesti sekava ja herättää hämmennystä. Kannattaa valita yksi tavoite ylitse muiden ja pyrkiä sitten siihen.

Joitakin yleisiä neuvoja:

Jäsenkirjeen laadintaan voit saada vinkkejä myös kohdasta Markkinointikirje.