Taloudenhoitaja

Yhdistyksen taloudenhoidosta vastaa hallitus. Käytännön työt tekee pienissä yhdistyksissä yksi henkilö - taloudenhoitaja. (Nimikkeenä voidaan käyttää myös rahastonhoitajaa.) Suurissa yhdistyksissä työt jaetaan rahastonhoitajan, taloudenhoitajan, kirjanpitäjän ja jopa talouspäällikön kesken.

Yhdistyksen taloudenhoitajan nimittää hallitus. Taloudenhoitaja koordinoi käytännön talousasiat:

Taloudenhoitajan tehtäviä ohjataan joskus yhdistyksen taloussäännöllä, mutta jos sellainen puuttuu, taloudenhoitajan kannattaa vaatia hallitukselta selkeitä taloudenhoitoon liittyviä ohjeita ja päätöksiä. On epäilyttävää sitoutua sellaisen hallituksen avustajaksi, joka ei kanna omaa vastuutaan.

Taloudenhoitaja saattaa taustaltansa olla talousalan ammattilainen, mutta jos ei-ammattilainen lupautuu tähän toimeen, yhdistyksen on varmistettava hänen kehittymisensä esim. maksamalla osallistumisen taloudenhoitajakurssille. Yhdistyksen taloudenpito ei ole vaikeaa, mutta tietämättömyys voi aiheuttaa turhia sotkuja.